חקירת מצח סמים

תחומי התמחות / משפט צבאי / חקירת מצח סמים

מה זה עבירות סמים בצבא?

עבירות סמים הוכרו על ידי בתי הדין הצבאיים כעבירות שפוגעות בכוננות ובמשמעת הצבא. בשנות התשעים נושא השימוש בסמים הובא לפתחו של בית המשפט העליון שקבע:

“נגע הסמים מחייב את הרשויות הממונות על אכיפת החוק להילחם באופן נחרץ נגד השימוש בסמים. במיוחד כך במסגרת הצבא. לעניין זה יש הבדל בין ביצוע עבירה על-ידי חייל לבין ביצוע אותה עבירה על-ידי מי שאינו חייל. יש מקום להחמיר יותר עם חייל.

תפיסה זו לגבי עבירות סמים התגבשה לפני שנים רבות ובחלוף השנים לא השתנתה באופן משמעותי. גם היום חייל שעשה שימוש בסמים יועמד לדין פלילי ויש סבירות גבוהה כי יוחזק במעצר ממשי בכלא צבאי וירצה עונש מאסר נוכח מעשה העבירה.

עבירות הסמים בצבא הן עבירות לפי פקודת הסמים המסוכנים, וזהות לעבירות הסמים באזרחות. מדובר בעבירות שעניינן שימוש והחזקה בסמים, תיווך, הפצה, סחר, גידול ועוד. 

בגלל שמערכת המשפט הצבאית והצבא בכללותו רואה בחומרה שימוש בסמים על ידי חיילים, הרי שחקירת מצח סמים היא עניין נפוץ מאוד בצבא וחיילים רבים מיחידות שונות בצבא נקראים לחקירת מצח סמים.

כיצד נפתחת חקירת מצח סמים?

חקירת מצח סמים יכולה להיפתח במספר דרכים. הדרך השכיחה ביותר בה נפתחת חקירת מצח סמים, היא בעקבות מידע מודיעיני שמגיע למצח ומקים חשד סביר להתקיימותה של עבירה. מידע מודיעיני מגיע, לרוב, מחיילים או מפקדים שיודעים שפקוד או חבר שמשרת איתם משתמש בסמים. דרך נוספת שמובילה לחקירת מצח סמים, היא בעקבות תפיסה חמה של חייל בעת שימוש בסמים. תפיסה חמה יכולה להיות על ידי משטרה צבאית, שוטר ממשטרת ישראל או מפקד של החייל. ישנן חקירות שנתפסות גם בעקבות חיפוש שמתבצע ביחידות החיילים, תוך שימוש בכלבים. לבסוף, חקירות מצח סמים רבות נפתחות בעקבות חקירה פעילה אחרת שמתנהלת. כלומר, לעיתים במסגרת פעולות חקירה שמבצעים במהלך חקירה מסוימת עולות ראיות המקימות חשד לגבי ביצוע עבירה של שימוש והחזקה בסמים על ידי חיילים נוספים שאינם חשודים במסגרת החקירה המתבצעת. כך למשל, שמו של חייל יכול לעלות אגב חיפוש בטלפון של חייל אחר. אז, נפתחת חקירת מצח סמים חדשה בעניינם של אלה ששמם עלה כמעורבים.

מה צפוי לחייל שמגיע לחקירת מצח סמים?

בתחילתה של חקירת מצח סמים יכנס הנחקר לחדר חקירות, לפעמים חדר מצולם. בחדר החקירות, עוד בטרם יוצגו לו שאלות הנוגעות לחשדות, יסבירו לחשוד מהן הזכויות שלו. ראשית, החוקרים יסבירו לחשוד כי הוא יכול לשמור על שתיקה ולא לענות לשאלות. חשוב להשתמש בזכות זו לאחר שהתייעצתם עם עורך דין. שכן, שמירה על זכות השתיקה יכולה לחזק את הראיות הקיימות נגדכם. שנית, החוקרים יסבירו לחשוד כי הוא יכול להתייעץ בעורך דין. התייעצות עם עורך דין צבאי היא חשובה, היא לא גורמת לכם להיראות אשמים ולא מזיקה לכם. עורך דין צבאי יסייע לכם לצלוח את החקירה בצורה טובה ולסיים אותה כשאתם בבית, ולא במעצר. 

במסגרת החקירה חוקרי מצח ינסו לחלץ מהחשוד הודאה לפיה השתמש בסמים או ביצע עבירות סמים אחרות. לצורך כך החוקרים יפעילו תרגילי חקירה שונים ומגוונים. בין היתר, החוקרים יכולים להשפיע על אורך החקירה ולהחליט לערוך חקירה ממושכת ומתישה. החוקרים ינסו לדבר לליבו של החשוד או לחלופין יצעקו עליו ויטיחו בו האשמות. עוד, באפשרות החוקרים לשקר לחשוד בדבר הראיות שנאספו כנגדו ועוצמתם. רבים הם “התרגילים” בהם עושים שימוש חוקרי מצח וקצרה היריעה מלמנות פה את כולם.

פרט לדרך בה יתנהלו חוקרי מצח מול החשוד שיושב מולם, שלה לבדה השפעה רבה על מהלך החקירה, ישנן פעולות חקירה שהן שכיחות בהשוואה לפעולות אחרות, ומבוצעות באופן כמעט קבוע כאשר מדובר בחקירת מצח סמים. הפעולות השכיחות הן חיפוש בטלפון הנייד, חיפוש בבית החשוד, חיפוש בבסיס, ביצוע בדיקה של שרידי סם בדגימת שתן, תשאול בעל פה וחקירה פרונטלית. 

האם חייל ייעצר לאחר חקירת מצח סמים?

כאמור, מי שיש ראיות כי ביצע עבירות סמים בהיותו חייל צפוי להיעצר. הדבר נכון גם לגבי מי שהשתמש או החזיק סמים בנסיבות אזרחיות, במהלך חופשה בביתו. השאלה האם חייל שנחקר בחקירת מצח סמים ייעצר תלויה בגורמים רבים. בראש ובראשונה, האם יש ראיות שאכן ביצע את העבירות המיוחסות לו. אם יש ראיות כי החייל ביצע עבירות סמים, מעצרו תלוי בשאלה אילו עבירות ביצע, באיזה נסיבות ומה היקף העבירות. 

איזה עונשים יקבל חייל שיורשע לאחר חקירת מצח סמים?

ברוב המקרים, כאשר הוגש כנגד חייל בשירות חובה או שירות קבע כתב אישום בגין עבירות סמים בצבא, יגזור עליו בית הדין הצבאי עונש שיכלול רכיב של מאסר בפועל. משך המאסר משתנה בהתאם לחומרת העבירות המיוחסות, הראיות ונסיבותיו האישיות של החייל. בנוסף לעונש המאסר בפועל, בגין שימוש בסמים בצבא, לרוב מוטלים גם עונשים של פגיעה בדרגה ופסילת רישיון נהיגה. חשוב לדעת כי פסילת הרישיון תחול גם על הרישיון האזרחי של החייל. בנוסף, חייל שהורשע בעבירות סמים בצבא, צפוי לבוא בפני וועדת סמים. וועדת סמים תקבע האם החייל ימשיך בשירותו הצבאי ובאיזה תפקיד.

האם אפשר לסיים תיק סמים ללא עונש מאסר?

במקרים המתאימים, חייל שחשוד או נאשם בביצוע עבירות סמים קלות, יכול לחתום על הסדר מותנה או הסדר הקפאה. הסדר מותנה הוא הסדר שנערך עם חשוד בטרם הוגש כתב אישום, והגשת כתב האישום בעניינו מותנית בעמידתו בתנאים. בדומה, הסדר הקפאה נערך עם חשוד שכבר הוגש בעניינו כתב אישום, ואז ההליכים מוקפאים. במסגרת ההסדר החייל מתחייב להימנע מביצוע עבירות ומתחייב למסור דגימות שתן נקיות מתי שיקרא למצח. אם יעמוד בתנאי ההסדר לתקופה של שנה, כתב האישום בעניינו יבוטל. חשוב להתייעץ עם עורך דין צבאי בטרם החתימה על ההסדר. 

לקריאה נוספת על הסדרים מותנים והסדרי הקפאה לחצו כאן.

מה עושים אם זימנו אותי לחקירת מצח סמים?

לאור עמדת המערכת הצבאית ביחס למי שחשוד או נאשם בעבירות סמים ושימוש בסמים בצבא, רצוי לפנות לייצוג משפטי מוקדם ככל הניתן. פניה לעורך דין צבאי רצוי שתיעשה כבר בשלב החקירה ובטרם ההגעה למצ”ח או למשטרת ישראל. ייעוץ משפטי נכון, מראשית הדרך, יכול להביא לסגירת התיק הפלילי ללא הגשת כתב אישום. מומלץ להתייעץ בעורך דין צבאי הבקיא בהליכים המתנהלים בבית הדין הצבאי. חשוב לדעת כי ההליכים המתנהלים בגין שימוש בסמים בצבא, שונים מההליכים המתנהלים בבתי משפט אזרחיים. גם בהיבט העונש חשוב להיות מיוצג על ידי עורך דין אשר מומחה בדיני צבא ובייצוג בתיקי סמים בצבא. שכן, בצבא לעונש שנגזר על החייל משמעות גם לעניין הרישום הפלילי. עורך דין צבאי סמים יפעל על מנת לסיים את ההליך הפלילי ללא רישום פלילי שיכתים את החייל שנים קדימה.

משרד עורכי דין אטקין חברון מייצג חיילים במסגרת חקירת מצח סמים

עו”ד ליאור אטקין ועו”ד אריאל חברון, בעלות משרד עו”ד אטקין חברון, בעלות ניסיון של שנים רבות בייצוג חיילים בהליכים שמתקיימים בבית הדין הצבאי. במהלך השנים צוות המשרד ייצג בהצלחה במאות תיקי סמים בצבא. זאת, תוך ראייה כוללת של ההליך הפלילי, טובתו של החייל והמשך שירותו הצבאי. משרדנו מציע ללקוחותיו שירות של ייעוץ וליווי טרם חקירת מצח סמים, במהלכה ואחריה. אנו מאמינות כי שלב החקירה הוא אחד השלבים הקריטיים לאורך ההליך הפלילי. שכן, בכוחו להשפיע על המשך ההליך כולו. כאשר נחקר פוגש בחוקרים כשהוא מוכן ומלווה בעורך דין צבאי, הוא נמצא בעמדה טובה. כך, הוא יכול להגן על עצמו ואולי אף להביא לסגירת התיק.

לקריאה נוספת על חקירת מצ”ח – המדריך לנחקר בחקירת מצ”ח – לחצו כאן.

יצירת קשר

מאמרי עורך דין צבאי