עורך דין צבאי מומלץ

בין מערכת המשפט הצבאית ובית המשפט האזרחי ישנם הבדלים רבים, ההבדלים מקבלים ביטוי במישורים שונים של ההליך הפלילי. זאת, החל משלב החקירה ועד לשלב גזירת הדין על מי שנמצא אשם בביצוע עבירה. חשוב לדעת שמערכת המשפט הצבאית מחמירה מזו האזרחית. עורך דין צבאי מומלץ הוא גורם מקצועי ומומחה שמכיר היטב את מערכת המשפט הצבאית, בית הדין הצבאי ואת ההבדלים בין מערכת המשפט הצבאית לאזרחית. עורך דין צבאי מומלץ יודע להעניק ללקוח, שהוא חייל או משרת קבע, ייצוג משפטי שמותאם למערכת המשפטית הייחודית שפועלת בצבא.

עורך דין צבאי מומלץ

מה המומחיות של עורך דין צבאי מומלץ?

עורך דין צבאי מומלץ הוא עורך דין המתמחה בדיני צבא וביטחון, ובקיא במערכת המשפט הייחודית הקיימת בצבא. עורך דין צבאי מתעסק במגוון רחב של תחומים שנוגעים לשירות הצבאי, החל מייעוץ בחקירות פליליות במצ”ח בהתאם לדין החל בצבא, ייצוג בהליכים פליליים המתנהלים בפני בתי הדין הצבאיים, מתן ייעוץ בהליכים משמעתיים (שכן במסגרת ההליך המשמעתי אין לחייל זכות לייצוג של עורך דין), פניות במישור המנהלי בנוגע לתנאי שירות של משרתי צה”ל, תביעות כנגד משרד הביטחון להכרה בנכות ועוד.

בנוסף, בצבא ישנם הליכים רבים אשר אין להם מקבילה במערכת המשפט האזרחית. כך למשל, ישנם הליכים מנהליים שעניינם בכשירות הרפואית והליכי הגיוס של משרת בצה”ל או מועמד לשירות ביטחון. עורך דין צבאי ידע לייצג בכל אותם הליכים המתקיימים בצבא באופן בלעדי.עורך דין שלא מתמחה בדיני צבא אינו בקיא בדינים ובחוקים הייחודיים למערכת המשפט הצבאית לא יוכל לייעץ בחקירת מצ”ח בצורה מיטבית, לא יחזיק בכלים להתמודד עם חקירה המבצעית, יתקשה לטעון טיעונים רלוונטיים מול הוועדות הצבאיות וגורמי הצבא השונים ולייצג בתיקים פליליים בפני בית הדין הצבאי.

איך מתנהלת מערכת המשפט הצבאית?

בצבא קיימות שתי מערכות משפט המשלימות אחת את השנייה. הראשונה, מערכת המשפט הפלילית הצבאית והשנייה, מערכת הדין המשמעתי. מערכת המשפט הפלילית הצבאית, פועלת במקביל למערכת המשפט הפלילית האזרחית. הליכי הדין המשמעתי בצבא נערכים, לרוב, ביחידתו של מבצע העבירה ומפקדיו משמשים כשופטים.

מה ייחודו של בית הדין הצבאי?

הבדל ראשון שניתן לזהות בין מערכת המשפט האזרחית לזו הצבאית נוגע לחקיקה החלה בצבא. בבתי הדין הצבאיים מתנהלים הליכים פליליים לכל דבר ועניין, ואולם, במסגרת ההליכים הללו, בשונה מהאזרחות, חלים גם חוק השיפוט הצבאי, הוראות הפיקוד העליון של הצבא ופקודת מטכ”ל. כלומר, בצבא חלים חוקים ונהלים נוספים לאלה החלים באזרחות. הדינים החלים בצבא חלים על חיילים בשירות סדיר, קבע ומילואים וכן על כל אדם המצוי באופן קבוע, או זמני, תחת מרות הצבא.

הבדל שני, נוגע למדיניות האכיפה והענישה בצבא, אשר לרוב שונות ממדיניות האכיפה והענישה של משטרת ישראל ופרקליטות המדינה. הצבא אוכף ביתר שאת עבירות קלות ערך (עבירות מסוג עוון). הדוגמא המובהקת ביותר לכך נוגעת לאכיפתם של עבירות סמים בצבא. שכן, בעוד שבאזרחות ברירת המחדל היא כי אדם שייתפס בעבירה של שימוש או החזקה בקנאביס לצריכה עצמית יקבל קנס. חייל שייתפס מעשן סמים, יוגש נגדו כתב אישום ויפתח נגדו הליך פלילי או לחלופין, במקרים המתאימים, יוצא לו להיקשר בהסדר הקפאה או הסדר מותנה.

הבדל נוסף, נוגע לעובדת קיומן של עבירות ייחודיות לצבא, אשר אין להן מקבילה במערכת המשפט האזרחית. כך למשל, עבירת העריקות היא עבירה ייחודית למערכת המשפט הצבאית, שכן באזרחות לא מעמידים אדם לדין וגוזרים עליו עונש מאסר במידה ונעדר ממקום עבודתו או ממקום אחר בו היה עליו להיות. כמו כן, בצבא יש פרקליטות נפרדת שתפקידה לאכוף עבירות מבצעיות. מדובר בעבירות שביצעו חיילים אגב פעילויות מבצעיות שונות. לרוב, מדובר בעבירות חמורות שעניינן פציעה חמורה, התעללות, ביזה ולעיתים אף חקירות מוות. מדובר בתחום ייחודי למערכת המשפט הצבאית אשר דורש התמחות בדיני צבא וביטחון.

כיצד ההליכים המשפטיים שמתנהלים בצבא משפיעים על החיים האזרחיים?

רבים טועים לחשוב שההליכים המשפטיים שמתנהלים בצבא אין בהם בשביל להשליך על חייו האזרחיים של מי שימצא אשם במסגרתם. אולם, ההפך הוא הנכון, ההליך המשפטי שמתנהל בפני בית הדין הצבאי לא שונה מההליך המשפטי האזרחי בכל הנוגע להשלכותיו של ההליך על חייהם האישיים של הנאשמים העומדים לדין. הרשעה בבית דין צבאי יכולה לגרור אחריה רישום פלילי שילווה את מבצע העבירה במשך שנים רבות. בנוסף, במסגרת הליך פלילי בצבא ניתן להטיל עונש של שלילת רישיון הנהיגה אזרחי. כמו כן, פטור משירות צבאי, בעילות שונות, אשר מתקבל לרוב במסגרת כליאה או אגב הליך משפטי בצבא עשוי במקרים מסוימים להיות בעל השפעה על חייכם גם לאחר השירות.

משרד עורכי דין אטקין חברון מתמחה בדיני צבא ובטחון

עו”ד ליאור אטקין ועו”ד אריאל חברון – עורכות דין צבאיות, בעלות משרד עו”ד אטקין חברון, בעלות ניסיון מצטבר של למעלה מעשור בייצוג בהליכים שונים שמתנהלים במערכת המשפט הצבאית. את הניסיון העשיר בדין הצבאי צברו בעת ששירתו כסנגוריות בכירות בסנגוריה הצבאית. לאורך השנים ייצגנו בהצלחה חיילים, מועמדים לשירות ואנשי קבע במגוון רחב של הליכים, החל מהליכים פליליים מול בתי הדין הצבאיים, עובר לייצוג בוועדות צבאיות שונות כמו וועדות שכר או התרת התחייבות וכן גם בהליכים מנהליים הנוגעים לערעור על פרופיל צבאי או בקשות לפטור משירות צבאי.

יצירת קשר

מאמרי עורך דין צבאי